Företag och invånare står i fokus när Munkfors kommun presenterar sina planer om att etablera ett finansiellt servicecenter på orten.
Munkfors kommun har nyligen förvärvat Far Inn, en centralt belägen fastighet som har ett viktigt strategiskt läge längs med riksväg 62. I fastigheten finns det planer på att etablera ett finansiellt servicecenter som ska skapa bättre tillgång till både service och myndigheter.
– Tanken på ett finansiellt servicecenter har funnits med länge. Projektet är unikt och mig veterligen finns det inte något liknande koncept i Sverige. Avvecklingen av service och bristen på statlig närvaro i Munkfors gör att vi försöker hitta nya och innovativa lösningar för att skapa en levande landsbygd, säger Mathias Lindquist, kommunalråd (S).
Projektet som möjliggörs via medel från regeringen (2,6 miljoner kronor) kommer att pågå mellan 2022 och 2024. Malin Lindh som arbetar som förenings- och folkhälsostrateg i kommunen kommer från och med 1 april att ta över rollen som projektledare.
– Detta är ett spännande projekt som kommer att växa över tid. Vi har flera aktörer som redan har uttryckt intresse för att etablera sig i fastigheten, säger Malin Lindh, projektledare.
Idén för servicecentret grundar sig på det internationella konceptet ”one-stop shop.” Här ska besökaren få tillgång till flera servicefunktioner under ett och samma tak.
– Målet är hjälpa företagare och invånare att utföra ärenden lokalt. Servicecentret ska vara en plats där personliga möten, rådgivning och affärer står i fokus, säger Mathias Lindquist.
Lokal banknärvaro gör det enklare för nystartade och befintliga företag att få lån och krediter. Att få en bank att ansluta sig till centret är därför av högsta prioritet.
Här kan du läsa mer om projektet.