Kommunens organisation
Alla svenska kommuner styrs av politiskt valda representanter som fattar beslut om riktlinjer och övergripande mål. Vid sidan av detta finns en förvaltningsorganisation där chefer och medarbetare ansvarar för den dagliga verksamheten och det praktiska genomförandet.
Kommunledningskontor – Ledningsgruppen är det högsta beslutande organet på tjänstemannanivå. Kommunledningskontorets uppgift är att hjälpa kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i dess styr- och ledningsfunktion samt administration till utskott och nämnder. Kommunledningen styr den tekniska enheten, enheten för intern service och medborgartjänster, enheten för ekonomi, enheten för näringsliv samt enheten för IT.
Utskott bildning och hälsa – Utskottet bildning och hälsa har ansvarat för enheten förskola, rektorsområde Munkerudsskolan och Forsnässkolan, kostenheten, specialpedagogik, elevhälsa samt förenings- och folkhälsa.
Utskott omsorg och hälsa – Utskottet omsorg och hälsa har ansvar för Individ och familjeomsorgen, Arbetsmarknadsenheten, Öppenvård, LSS/SFB, äldreomsorg och sjukvård.