Frågor och svar: Munkfors stadsnät

Anslutning till stadsnätet

När byggs mitt område?

Du kan se om ditt område är utbyggt i plan för utbyggnad. Planen för utbyggnad gäller mellan 2016 och 2020.

 

 Jag bor i ett område som redan är utbyggt kan jag få anslutning i efterhand?

Vi följer vår utbyggnadsplan. Den fastighetsägare som av olika orsaker valde att inte ansluta sin fastighet vid utbyggnadstillfället kan i efterhand skicka in avtal till kommunen för att få möjlighet till anslutning vid eventuell framtida utbyggnad i samma område.

Du kan se om ditt område är utbyggt i plan för utbyggnad.

Kan jag ansluta min fastighet till fibernätet för att göra fastigheten mer attraktiv utan att jag sedan köper någon tjänst?

Ja, det finns inget krav på att köpa någon tjänst. Du avgör själv startdatum när du önskar aktivera tjänst från någon av de tjänsteleverantörer som finns i vårt utbud.

Tjänster och tjänsteportalen

Var felanmäler jag om min anslutning inte fungerar?

Testa att starta om din utrustning. Kontrollera om WAN lampan på din tjänstefördelare lyser.
Om felet kvarstår ringer du alltid din tjänsteleverantör som felsöker.
Om felet skulle vara i stadsnätet kommer din tjänsteleverantör att kontakta stadsnätet för vidare felsökning.

Är anslutningen klar när installatören lämnar mitt hus?

Oftast är anslutningen klar när installatören lämnar dig, ibland kan det ta upp till ett dygn innan tjänsteleverantörerna har uppdaterat sina adressdatabaser vilket gör att du kan få till svar hos tjänsteleverantören att din adress inte är utbyggd. Vänta då till nästa dag med din beställning.
Efter att du gjort beställningen kan det ta ytterligare någon dag innan tjänsteleverantören lagt in det för aktivering.
Säg inte upp din gamla tjänst innan du har din nya tjänst i drift om du inte vill riskera att stå utan tjänst under mellantiden.

Jag bor i området där ni gräver fiber och undrar hur jag ska tänka när det gäller uppsägning av mitt befintliga abonnemang?

Vanligtvis är att det är en månads uppsägningstid på befintligt abonnemang. När du beställer tjänst via stadsnätet kan du välja ett startdatum så att det stämmer överens med din uppsägningstid. När anslutningsboxen är monterad i din bostad är det klart för att beställa tjänst.
Ett tips är se över dina avtal så att du inte i onödan förlänger den gamla tjänsten och inte kan nyttja fiberns möjligheter och stora utbud.

Vilka tjänsteleverantörer finns i stadsnätet?

Det finns ett stort antal tjänsteleverantörer. Information om deras tjänster och priser hittar du på munkfors.valjtjanst.se. Om du har blivit kontaktad av någon tjänsteleverantör som inte finns i vårt utbud så går det inte att köpa den tjänsten via Munkfors stadsnät.

När det gäller TV-tjänst har vi flera leverantörer med stort utbud av kanaler i stadsnätet. Du hittar Sappa, Viasat och Telia samt ComHem.

Bredband.se är en kostnadsfri jämförelsetjänst som hjälper besökarna att hitta det bästa och billigaste bredbandet utifrån sina adresser. På sajten hittar du också flera bredbands-relaterade guider samt frågor & svar.

Kostnader

Finns det avbetalningsplan på anslutningsavgiften?

Nej, kommunen debiterar hela avgiften. Vår rekommendation är att man kontaktar sin bank för finansieringsförslag, banken har oftast bästa avtalet och lägsta räntan. Fiber anses kunna höja fastighetens värde och då kan banken vara villig att hjälpa till.  Gällande anslutningspris hittar du på avtalet.

Tillkommer någon nätavgift?

Nätavgift på 50 kronor/månad tillkommer för privatanslutning. Nätavgiften går till underhåll och drift av nätet.

Om du av någon anledning inte längre vill ha din fiberanslutning aktiv meddelar du kommunen det via e-post till kommun@munkfors.se eller via kontaktcenter 0563-54 10 00. Om du längre fram önskar aktivera din fiberanslutning igen tar vi ut en aktiveringsavgift på 1 000 kronor.

Kommer nätavgiften att vara 50 kronor/månad över tid?

Munkfors kommuns politiker beslutar om avgifter och det beslut som är taget 2020-06-08 och gäller tillsvidare.  Vi tar inte ut några ytterligare extra avgifter såsom fakturakostnader eller liknande.

Övriga frågor

Ingår det fiber ända in i huset i anslutningsavgiften?

Ja, det ingår och även tjänstefördelaren ingår. Återställning av mark, gräsmatta, återsättning av plattor eller asfalt på din egen tomt ingår inte. Behöver du hjälp med återställning på tomten kontakta något trädgårdstjänsteföretag.

Om någon skadar kabeln, gräver av eller liknande. Vem betalar reparationen?

Den som har orsakat skadan ska betala för reparationen.

Är fibern känslig för åska?

Fiber leder inte ström vilket gör att den inte är åskkänslig som det gamla kopparnätet är.

Flera orter i Värmland har fått beskedet att ADSL-tjänsten via kopparnätet läggs ner. Lägger Telia ner kopparnätet och ADSL-tjänsten i Munkfors?

Ja, Telia har meddelat att de ska avveckla kopparnätet över hela landet.

I Ransäter stänger Telia ner kopparnätet 2021-09-30.

Datum för avveckling av kopparnätet i Munkfors centralort har vi ännu inte fått.

Publicering: 2018-03-27 | Ändrat: 2020-10-08
Sidansvarig: Erik Lundh | erik.lundh@munkfors.se
Skriv ut