Avgifter och regler

Kommunen är ansvarig för insamling, transport och återvinning eller bortskaffande av det hushållsavfall som uppkommer i kommunen. Det är renhållningstaxan som bestämmer avgiften för sophämtning.

Avgifter för sophämtning fastställs av kommunfullmäktige i en så kallad renhållningstaxa. Renhållningstaxan avser de samlade kostnaderna för sophämtning, återvinningscentralen, att kommunen tar hand om grovavfall och farligt avfall och att återvinningsstationerna blir tömda regelbundet.

Oavsett hur litet eller stort sopkärl du har så betalar alla en grundavgift. Grundavgiften täcker kostnaden för bemannade återvinningscentraler, behandling av grovavfall och farligt avfall, insamling, transporter, fordon och drift samt underhåll.

Rörlig avgift – du väljer storlek och hämtningsintervall

Det finns olika storlekar på kärlet för restavfall. Det minsta kärlet är 140 liter sedan följer 240 liter, 370 liter samt 660 liter. De två största kärlen på 370 respektive 660 liter är endast valbara för verksamheter och flerfamiljshus. Det bruna kärlet avsett för matavfall är alltid i en storlek, 140 liter.

Det vanligaste är att hushållsavfall blir hämtat varannan vecka. Flerfamiljshus och verksamheter kan dock ha tätare hämtningsintervall. Maximalt antal hämtningar är 52 gånger per år för både restavfall och matavfall samt 104 eller 156 gånger för restavfall. De bruna kärlen för matavfall töms minst varannan vecka. Som mest kan du få det tömt en gång i veckan.

Om du som villaägare sorterar matavfall i det bruna kärlet eller har hemkompost och har ett 140 l grönt restavfallskärl kan du ha ett glesare hämtningsintervall än varannan vecka. Du kan kontakta vår kundtjänst för mer information.

Dokument och länkar

Dokument att ladda hem

Länkar till munkfors.se

Kontakt

Kundtjänst

Telefon: 0563-54 11 49
Telefontid: 09:00-12:00 måndag till torsdag
E-post: ekonomi@munkfors.se

Publicering: 2019-03-12 | Ändrat: 2024-12-09
Sidansvarig: Erik Lundh | erik.lundh@munkfors.se
Skriv ut